Kortermajade ja ärihoonete laadija lahendused

Kortermajade ja ärihoonete laadija lahendused

Eramute kodulaadijate puhul on laadijate paigaldus ja haldamine lihtne, sest elektriauto laadijat kasutab üks pere ja arve elektriauto laadimise eest kajastub pere elektriarves.

Kortermaja elektriauto laadimisvõrgu ehitamisel on vaja aga arvestada paljude täiendavate tingimustega.

Kortermaja elektriühenduse suurus

Näiteks Tallinnas Mustamäel on 60 korteriga nõukogude aegse paneelmaja peakaitsme suurus tavaliselt 160A ja korteri peakaitsme suurus omakorda 16A.

Seega on antud kortermaja elektrivõrk loodud juba eeldusel, et korteri omanikud ei tarbi kõik samal ajal elektrit, sest kui kui kõik siiski samal ajal maksimaalselt elektrit tarbiks, oleks tarbimise suuruseks 60 korterit x 16A = 960A, mis selgelt ületab mitmekordselt 160A peakaitsme suurust.

Tarbimise juhtimine

Elektriautosid laetakse reeglina kortermajas õhtul töölt koju saabudes.

Kui maja üldine elektritarbimine on arvestatud eeldusel, et kõik samal ajal ei tarbi, siis elektriauto laadija, mis pole targalt juhitud, hakkab tarbima kohe maksimum võimsust.

Väiksemate kolmefaasiliste elektriauto laadijate suurus on 16A ja kui neid ilma targa juhtimiseta on võrgus näiteks kümme, siis tarbivad need kümme autolaadijat kokku 160A ning sellisel juhul rakendub kortemaja peakaitse ja elekter lülitub kogu hoones välja.

Koormusjuhtimise arvesti

Selleks, et vältida kortermaja peakaitsme rakendumist, on oluline, et korteriühistu laadimisvõrk oleks üks tervik, seda hallatakse tsentraalselt ja on olemas reeglid, kuidas laadijaid hoone võrku lisatakse.

Kui võrgus on rohkem kui kaks laadijat, tuleb Evlink Pro laadijad ühendada dünaamilise laadija keskseadme kontrolleriga, mis jälgib igal aja hetkel hoones saada olevat elektrivõimsust ja planeerib vastavalt sellele elektriauto laadimistsüklit.


Vaata ka videot, mis selgitab dünaamilise laadimise toimimist:


Tänapäeva uuemad elektriautod võimaldavad laadimist juba 22kW võimsusega ning sellise võimsusega laadijaid on ka mõistlik kasutada, sest 22kW laadija laeb kiiremini ja need, kes esimesena koju jõuavad, saavad autot laadida täisvõimsusega.

Kui autosid on laadimas juba rohkem, hakkab dünaamilise laadimissüsteemi kontroller piirama autode laadimist, jälgides hoone elektripaigaldise tavakasutusest ülejäävat võimsust ja suunates elektriautode laadimisse ainult tavatarbimisest järgi jääva osa.


Kortermaja elektripaigaldise võimsuse suurendamine

Kui elektriauto laadijaid tuleb kortermaja juurde veelgi rohkem, siis ühel hetkel tuleb hoone elektripaigaldise ampreid ehk võimsust suurendada. Muidu jaotatakse hoones tavatarbimisest vabaks jäävat energiat aine suurema arvu laadijate vahel ning seega langevad laadimisvõimsused ja elektriautolaadijatel ei õnnestu autode akusid öö jooksul täis laadida.

Lisavõimsuse eest tasumise kokku leppimine

Mõistlik on juba kohe alguses leppida kokku reeglid, kuidas toimub juurde ostetavate amprite ehk lisavõimsuse eest tasumine.

Näiteks saab see olla kombineeritud versioon, kus tuleb maksta ühekordne tasu laadija lisamise eest ja lisaks igakuine fikseeritud kuumakse või igakuine makse tarbimise järgi.

Oluline on siin tähelepanu juhtida sellele, et alguses, kui võimsust ehk ampreid veel juurde osta ei ole vaja, hakkavad elektriautolaadijad tarbima siiski kõigi korteriomanike omanduses olevat vaba võimsust ja oleks mõistlik siiski hakata koheselt koguma raha selle tarbimise pealt, et oleks olemas vabad rahalised vahendid, kui liitumiskilpi tuleb ampreid juurde osta.

Vaade tulevikku

Olemasolevate Elektrilevi vabade võimsuste juures saab elektriautosid lubada hetkeseisul Mustamäel kortermajade piirkonnas iga kümnes pere ja Nõmmel iga teine, nii et ka siin tasuks juba aegsalt mõelda, kas oleks mõistlik oma kortermaja elektrieneria liitumist aegsasti suurendada, sest vabade võimsuste ammendumisel tuleb neid hakata juurde looma ning see on kulukam ja aega nõudvam.

Tulevikus on korteri üüri- ja müügiturul tõenäoliselt eelis neil korteritel, mis asuvad majades, mille juures on võimalus elektriautode laadimiseks.

Elektriauto laadimise haldus ja arveldamine

Kui eramaja puhul sisaldub elektriauto laadimise tasu kodu elektriarves, siis kortermaja puhul tuleb elektriauto laadija kasutajad identifitseerida ja mõõta iga laadimist eraldi.

EVlink Pro AC elektriauto laadijad on varustatud RFID kaardilugeja mooduliga ning elektriauto laadija haldusprogramm võimaldab saada ülevaate oma autolaadijate võrgust ja kasutajatest.

Moodul lubab kasutada automaatset arveldamist, samuti on võimalik laadijad integreerida avalikku elektriauto laadijatevõrku ning mobiilirakenduse abil teostada makseid elektriauto laadimise eest.

Avalikuks kasutamiseks mõeldud elektriauto laadija ajavahemikku on võimalik eraldi seadistada, et ta ei hakkaks segama kortermaja elanike elektriauto laadimist. Sisuliselt on kortermajal võimalus näiteks tööpäeva jooksul lubada auto laadimist kõigile ja selle pealt korterühistule kasu teenida.

Kortermaja elektriauto laadijate haldamise täisteenus

Tallinna Elektri meeskond on koolitatud elektriauto laadijate paigaldaja.

Meil on pikaajaline kogemus kortermaja elektripaigaldiste korrastajana ja elektriauditi puuduste likvideerijana.


  • Kaardistame kortermaja elektripaigaldise autolaadijate lisamise võimekuse.
  • Projekteerime koostöös korteriühistuga sobiva elektriauto laadimislahenduse.
  • Vajadusel aitame liitumispunkti amprite suurendamise vormistamisel.
  • Paigaldame elektriautolaadijate põhivõrgu seadmed koos dünaamilise koormusjaotuse arvestiga.
  • Ühendame elektriautolaadijad põhivõrguga, lisades vajalikud kaitse- ja turvalülitid.
  • Seadistame ja haldame autolaadija kasutajate andmebaasi.
  • Väljastame kuu lõpus laadimisraportid ja/või arved elektriauto laadimise kohta tarbijate lõikes.
  • Teostame autolaadijate korralist hooldust ja kontrolli.

Küsi pakkumist

Täida allolev vorm ja võtame ühendust, et vajadusel asjaolusid täpsustada ja teha hinnapakkumine.
Email again:
Kas kaabeldus laadijani on teostatud?
Kas on vajadust DLMi seadmele?
DLM - elektriauto laadimisvõimsust reguleeritakse vastavalt hoone energiatarbimisele. Kui tarbimine on madalam, laetakse autot suurema võimsusega ja vastupidi.